Alles wat je aandacht geeft groeit…

In mijn praktijk maak ik veel gebruik van cognitieve gedragstherapie. Mijn eigen versie bestaat uit de drie G’s ( officieel uit 5 G’s) om het voor kinderen overzichtelijk te houden.

  • G= gedachten
  • G= gevoel
  • G= gedrag

Alles wat je denkt, heeft invloed op hoe je je voelt en dat laat je zien in je gedrag. De basis van je gedrag ligt dus in je hoofd, in je gedachten! Veel kinderen met (faal) angst, onzekerheid of angsten hebben vaak overtuigende gedachten die niet helpend voor ze zijn.

Denk aan een situatie met een toets. De gedachte die een kind vaak heeft:

  • dat gaat mij nooit lukken
  • ik kan het toch niet
  • ik zal wel veel fouten maken

Deze niet helpende gedachten maken dat de spanning extra toeneemt, de onzekerheid en daardoor het ongunstige gedrag. Wil je iets veranderen in dit patroon waardoor het kind zekerder wordt en beter in zijn vel komt? Begin dan met het formuleren van helpende gedachten. Zullen we het eens kort proberen met het volgende zinnetje wat iedere ouder herkent?

“Ik kan het niet” ( niet – helpende gedachte) wordt “ik ga het proberen”(helpende gedachte)

Kijk eens wat er met je gevoel gebeurt bij het uitspreken van deze twee gedachten.
Spreek nu duidelijk en overtuigend de helpende gedachte uit! Ga stevig staan.
Merk je een verschil? Dat is nu de kracht van de gedachte!

In mijn praktijk combineer ik deze werkvorm met andere fysieke bewegingsvormen waardoor de drie G’s versterkt worden. Als basis is deze werkvorm geweldig. Ook hier geldt, herhalen, herhalen, herhalen zodat het je steeds makkelijker afgaat.

Wil je meer weten over hoe je cognitieve gedragstherapie kan inzetten bij jouw kind, bij zijn of haar probleem. Neem gerust contact op voor een vrijblijvende intake.

Laat een reactie achter

*